از روز جهانی قدس 1396 در جلال آباد بزرگداشت شد

جلال آباد جمعه ۲ سرطان/تیر۱۳۹۶:

جمعه اخیر رمضان المبارک ۱۴۳۸ (۱۳۹۶) شهر جلال آباد نیز مانند شهرهای دیگر افغانستان شاهد برگزاری همایش مردمی به مناسبت روز جهانی قدس بود که از سوی دفتر نمایندگی نهضت اسلامی افغانستان در این شهر برگزار گردید. اینک توجه شما را به فشرده گزارش همایش تجلیل از روز جهانی قدس در شهر جلال آباد فرا می خوانیم:

ابتدا محفل با تلاوت آیات کلام الله توسط قاری سالم جان آغاز گردید. سپس مولوی عصمت الله حنفی معاون دفتر نمایندگی نهضت اسلامی افغانستان در حوزه شرق پیرامون موضوع جلسه و هدف از برگزاری روز جهانی قدس در افغانستان به ویژه در شهر جلال آباد به تفصیل صحبت نمود.

وی در بخش از سخنان شان گفت: دفاع از مسلمانان در سراسر جهان مخصوصا برادران و خواهران مسلمان مان در فلسطین و همچنین مسجدالاقصای شریف اولین قبله مسلمانان و سومین مسجد و مکان مقدس و مبارک مسلمانان برای همه امت مسلمه واجب است. روز جهانی قدس یادآور مبارزه علیه تجاوز و آدمکشی رزیم اسرائیل است که بیش از ۶۰ سال با کمک استکبار جهانی بر مردم فسطین تاخته است و از هیج جنایتی دریغ نکرده و متاسفانه همه این جنایات درست در سکوت شرم آور و ننگین بسیاری از کشور های اسلامی انجام می شود. 

پس بزرگداشت از روز جهانی قدس یعنی دفاع از مسجدالاقصا، یعنی حمایت و همصدایی با مردم فلسطین، یعنی محکوم نمودن اشغالگری و آدمکشی یهود در سرزمین مسلمین.

به تعقیب آن مفتی صاحب عبدالله یکی از علمای برجسته ولایت ننگرهار و استاد دارالعلوم به ایراد سخن پرداخت و مسئولیت جهان اسلام و مسلمانان را از منظر جهاد لسانی، بدنی و مالی علیه اسرائیل بیان نمود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

وی در مورد واجب بودن جهاد علیه کفر جهانی و صهیونیزم بین الملل گفت: امروز اگر شما به تحولات در جهان اسلام نگاه کنید، اگر به آنچه در کشورهای اسلامی مخصوصا شرق میانه می گذرد نگاه کنید، اگر به کشور خودمان افغانستان نگاه کنید می بینیم که همه این بدبختی ها، نسل کشی ها، آوارگی ها، خون های که به ناحق ریخته می شود، همه و همه زیر سر اسرائیل، انگلیس و آمریکا و مزدوران شان در منطقه است. استعمار برای اینکه به هدف شان برسد که همانا قلغ و قم ذخایر و منابع طبیعی کشورهای مسلمان است، از هیچ دسیسه، قتل غارت و کشتار مسلمانان دریغ نخواهد کرد.

وی همچین گفت: با کمال تاسف باید بگویم که عده ای از کشورهای عربی و اسلامی پشت پرده با آمریکا و اسرائیل همکار است و این مسئله این معنی را می دهد که کشتن مسلمانان توسطه اسرائیل و آمریکا و به طور کلی استکبار جهانی برای این کشورها نه تنها هیچ اهمیتی ندارد که حتی شریک این قتل و عام نیز هست. به عنوان مثال کودکان مسلمان سوری، یمنی و دیگر بلاد اسلامی با بمب های خوشه ای و شیمایی همین کشورهای عربی و مسلمان شهید و مجروح می شود و این بمب ها را آمریکا در اختیار آنان قرار می دهد.

سپس اهمیت مسجد الاقصی از نظر دین مقدس اسلام و مسئولیت مسلمان در قبال آن به گونه مشروح توسط مولوی محمدناصر حلیمی استاد دانشگاه تعلیم و تربیه بیان گردید.

ایشان در قسمتی از سخنان شان در باره اهمیت قدس شریف گفت: اهمیت قدس و مسجدالاقصا به عنوان یکی از مقدس ترین اماکن مسلمان در کنار مسجدالحرام و مسجد نبوی بر هیچ کسی پوشیده نیست و مسلما خداوند متعال در قرانکریم نیز به صراحت تمام این موضوع را در سوره اسراء بیان فرموده است. حمایت از آزادی مسجدالاقصا وظیفه تک تک مسلمانان در اقصا نقاط عالم است. مسئله روز جهانی قدس بهانه ای بسیار خوبی برای توجه جدی و همه جانبه کشورهای مسلمان به قضیه غمبار و اسفناک فلسطین و قدس شریف است مخصوصا در زمان حاضر که رژیم اسرائیل به کمک آمریکا برای زدودن آثار و هویت اسلامی مسجدالاقصا در صدد توطئه و دسیسه است.

وی همچنین گفت: گردهمایی، تجمع، اعتراض و تظاهرات مردم افغانستان در روز جهانی قدس در کنار سایر ملل مسلمان جهان مشت محکمی به دهن اسرائیل و حامی او آمریکا است و نشان دهنده این است که ملت ما علیرغم مشکلات در کشور خویش، از اشغال بیت المقدس و فلسطین حتی یک وجب توسط رژیم منحوص اسرائیل چشم پوشی نخواهد کرد.

در این میان ترانه یی که به همین مناسبت تهیه گردیده بود از سوی احسان الله به خوانش گرفته شد که فضای محفل را رنگ حماسی بخشید.

سخنران دیگر این محفل مولوی نعمت الله خطیب مسجد بیز اکمالاتی و استاد دانشگاه بود، ایشان در لابلای صحبت های شان از معاهدات ممالک اسلامی با اسرائیل و سرکوب مسلمانان توسط این رژیم سخن گفت و به زمامداران کشورهای اسلامی هشدار داد، در صورتی که دست از معامله گری با رژیم اسرائیل برندارند، دیر یا زود مصیبتی که بر مردم مظلوم فلسطین روا داشته می شود دامن آنان را نیز خواهد گرفت.

وی گفت: آنچه مسلم است و دست رژیم اسرائیل را برای هر جنایتی باز گذاشته و برای کشتن ملت مظلوم فلسطین گستاخ تر کرده است و هر روز جنایتی جدیدی مرتکب می شود، عامل آن رابطه ای پنهان بعضی از سران کشورهای مسلمان در طول این ۶۰ سال بوده است. سلطنت نشین های خلیج فارس برای بقای خاندان شان در سلطنت حاضر به هرکاری است تاجای که اگر به نابودی فلسطین هم منجر شود قرائن و شواهد نشان می دهد که دریغ نخواهد کرد.

مولوی نعمت الله گفت: من به سران این کشور ها هشدار می دهم که بقای شما در وجود و بودن فلسطین و مسجدالاقصای شریف است و اگر خدای نخواسته فلسطین و قدس شریف نباشد آن وقت به زودی نوبت شما خواهد رسید و دیگر از دودمان شما کسی باقی نخواهد ماند.

همچنان در این محفل استاد عبدالبصیر بصیرت استاد دانشگاه جلال آباد به نمایندگی از اساتید دانشگاه صحبت نموده رسیدگی به مشکلات مسلمانان خاصتاً مسلمانان فلسطین و دستیابی به راه حل ان را خاطر نشان نموده اظهار داشتند که مسئله فلسطین، موضوع داخلی یا تنها مشکل فلسطینی ها نیست، بلکه موضوع فلسطین و خاصتاً اشغال قدس شریف توسط رژیم صهیونیستی یک موضوع جهانی است. بنابراین لازم است تا تمام مسلمانان جهان اسلام به ویژه زمامداران کشورهای اسلامی خود را تکان داده برای رفع آن اقدامات لازم و عملی را روی دست گیرند.

در این بخش از محفل، پیام مولوی محمدمختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان و رئیس شورای فرهنگی حامیان قدس شریف توسط نعمت الله به خوانش گرفته شد که متن آن قرار ذیل است:

قضیه قدس شریف و فلسطین یکی از بزرگ ترین قضایای جهان اسلام است که در دو بعد اعتقادی و اجتماعی مساحت زیادی را در زندگی مسلمانان احتوا کرده است. قدس شریف که یکی از مقدسات اسلامي ‌به شمار مي‌رود، حدود شصت سال می شود که در اثر توطئه بزرگ و شوم صهیونیزم جهانی و در تبانی با غرب مسیحی ذریعه یک مشت اوباش، غصب و محرمات اسلامي‌در آنجا هتک حرمت گردیده و در فرصت های متعدد به حریم اقصای مبارک تجاوز و بی حرمتی روا داشته شده است. مردم مسلمان آن مکان مقدس به فجیع ترین صورت قتل و آواره شده و در برابر انظار عمومي‌دنیا از هیچ نوع جنایتی که تصور آن نمي‌رود در حق ملت بی دفاع فلسطین دریغ نگردیده است. جنایات هولناک رژیم غاصب اسرائیل نام نهاد، نه تنها که شرق میانه را به کانونی از تشنج بار آورده که تسلیح این رژیم به اسلحه اتمي‌تهدید بزرگی برای صلح جهانی بوجود آورده و همه جهان اسلام هر یک به نحوی از آتش این رژیم آسیب دیده اند و از جمله کشور عزیز و محبوب ما بستری شده برای کشاکش حامیان این رژیم و دشمنان اصلی و فرضی شان.

بناءً، درین مقطع لازم به نظر مي‌رسد تا مردم مسلمان افغانستان دین دینی و ملی خود را در قبال قضیه قدس شریف و ملت مجاهد فلسطین ادا نموده و سنگی در بنای وحدت امت اسلامي‌نهاده و به وجایب خود به حیث یک کشور اسلامي‌دارای سابقه درخشان خدمت به اسلام و مسلمین عمل نماید.

و من الله التوفیق

قابل یادآوری است که مراسم با دعائیه پیروزی مجاهدین در اقصا نقاط جهان اسلام و کشور عزیز ما افغانستان توسط توسط مولانا مجاهد به پایان رسید.

نظرات