بزرگداشت از روز جهانی قدس 1396 در افغانستان

مردم مسلمان و مؤمن افغانستان با توجه به شرایط حساس کنونی در کشور  و جهان اسلام در جمعه آخر ماه مبارک رمضان همزمان با دیگر ملل مسلمان و آزادیخواهان جهان فریاد آزادی بیت المقدس شریف قبله اول مسلمین و همچنین آزادی فلسطین را سردادند.

در مرکز شهرکابل در چهار راهی کارته پروان جمعیت با شکوهی از جوانان، نوجوانان، دانشجویان، وکلا و... و همچنین نهاد ها و سازمان های مردمی از نواحی مختلف شهر گردهم آمدند تا نوای آزادی قدس را در فضای شهر کابل سر بدهند.

این گردهمایی که به دعوت نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف صورت گرفته بود در محوطه مسجد کارته پروان رأس ساعت 10 قبل از ظهر برگزار شد.

این همایش که به گردانندگی آقای مدثر فاضلپور یکی از اعضای نهضت اسلامی افغانستان صورت گرفت، ابتدا با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و سپس سخنرانان به ترتیب در باره این روز به سخنرانی پرداختند.

اولین سخنران آقای عبیدالله طارق استاد دانشگاه بود که فشرده سخنرانی ایشان را با هم مرور می کنیم: « اینک در روز مبارک جهانی قدس قرار داریم روز قدس یعنی تولد وحدت و همدلی میان مسلمانان جهان روز حمایت از مستضعفین و مقابله با مستکبران جهان است. بیت المقدس اولین قبله مسلمین است و متعلق به مسلمانان است.

مبارزه با صهیونیزم جهانی و اسرائیل خونخوار در اندیشه بزرگمردان آزاده جهان دیده می شود و همه آنها وجود صهیونیزم را خطری برای بشریت دانسته اند.

موضوع دیگری که مهم است این است که امروز متاسفانه استکبار و استعمار از طرق مختلف تلاش دارند نفاق و تفرقه را بین مسلمین دامن بزنند و ما باید هوشیار باشیم و از هویت اسلامی و فرهنگ مان دفاع کنیم.»

سخنران بعدی آقای مولوی محمد مختار مفلح مشاور ارشد ریاست اجرائیه کشور و رهبر نهضت اسلامی افغانستان بود که به صورت مفصل سخنرانی نموده و گوشه های از سخنرانی ایشان را باهم مرور می کنیم:

« اجازه می خواهم تا از نشانی نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف تمنیات نیکم را پیش کش حضور سبز و با شکوه شما روزداران مومن نمایم و از حضور تک تک شما هم میهنان خوبم که در این آفتاب سوزان و روزه به دهن صدای ما را لبیک گفته و تشریف آورده اید تقدیر و تشکر نمایم!

هم میهنان عالیقدرم!

امروز حساسیت های دینی و ایمانی ما حکم می کند که علیرغم تمامی مشکلات و نابسامانی های موجود در کشورما که با کمال تاسف هر روز براین مشکلات به نحوی افزوده می شود، اندکی و لحظه ای فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی مان فکرکنیم، بیاندیشیم و سخن بگوییم، در باره موضوعی که بیش از شش دهه است مردم آن سرزمین به جرم مسلمان بودن مظلومانه به خاک و خون کشیده می شوند، بیش از شش دهه از حیات غیر انسانی و تجاوز مولود ناپاک استعمار، رژیم اسرائیل بر این خطه ای مقدس جهان اسلام می گذرد، بیش از شش دهه است که مردم این سرزمین جز رنج و عذاب و ماتم چیزی دیگری ندیده اند، بلی در مورد برادران و خواهران دینی و ایمانی مان در فلسطین و مسجدالاقصای شریف.

آری فلسطین و قدس شریف در نگاه وحیانی و اسلامی به دلیل وجود مسجدالاقصای شریف در آن خطه از ارزش والا و اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت قدس شریف به دلیل آن است که این سرزمین مقدس، محل زندگی و بعثت انبیای الهی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج آسمانی پیامبر اعظم(ص) است، همچنین بیت المقدس برای یهودیان و مسیحیان نیز به لحاظ دینی اهمیت خاصی دارد. با همه اهمیت این سرزمین مقدس، امروزه بیت المقدس و قدس شریف به دلیل سلطه صهیونیستها چشم انتظار اقدام مناسب از طرف مسلمانان و دیگر آزادی خواهان عالم برای رهایی آن است.» (متن کامل سخنرانی مولوی مفلح را می توانید در بخش دیگری سایت بخوانید)

سومین سخنران آقای سیدعیسی حسینی مزاری دبیرکل حزب اسلامی تبیان بود: فشرده سخنان ایشان را باهم مرور می کنیم: « ابتدا از حضور همه شما تشکر می کنم و همچنین از آقای مفلح و همکاران شان تشکر می کنم که تحت هرشرایطی کوشش کردند تا چراغ این حرکت و این مبارزه در افغانستان خاموش نماند، باید بگویم که روز جهانی قدس قبل از اینکه برای فلسطین و مردم آن سرزمین مفید باشد برای مردم ما مفید و قابل اهمیت است چرا؟ چون روز جهانی قدس خود یک راه، یک ارزش و یک اندیشه است.

این روز ما را رهنمون می کند به آن سمت و سوی که قرآن و اسلام می خواهد. در این روز چهره دشمنان به خوبی آشکار می شود دشمن ما اسرائیل است دشمن ما حامیان اسرائیل است دشمن ما کسی است که در فلسطین از اسرائیل حمایت می کند و در اینجا به ما ترحم و ادعای حمایت و دوستی می کند. با کمال تاسف باید بگویم مشکل اصلی جهان اسلام اختلاف است و این روز قدس باعث وحدت جهان اسلام می شود. این اختلاف متاسفانه به حدی وسیع است که امروزه مردم ما در مبارزه با گروه های تروریستی ناتوان ساخته و زمین گیر کرده است واگر نه ما دو قدرت بزرگ دنیا را از خاک مان با اقتدار کامل بیرون راندیم.»

سخنران بعدی آقای نصیر احمد کوه بندی رئیس شورای وکلای ناحیه 15بود: گوشه ای از سخنرانی ایشان را باهم مرور می کنیم: « به روان پاک شهدای صدر اسلام و اکنون درود می فرستم، دوستان گرامی یک چیز واضح است که خداوند متعال و پیغمرش گفته و ما باید به آن گوش دهیم و آن اینکه دو خط است که به هم وصل نمی شود یک خط کفر و دیگری خط اسلام هیچ وقت کفر دوست ما نمی شود. برادران! درد فلسطین با درد افغانستان گره خورده است. فلسطین پاره تن اسلام است و در این مبارزه ما نباید دچار اختلاف شویم و خدای نکرده بحث شیعه و سنی را مطرح کنیم. امروز دشمنان اسلام در کل دنیای اسلام در تلاش است تا همه را به خاک و خون بکشد و آنان هرگز نمی گوید که اول سنی را بکشیم و بعد شیعه را، آنان به دنبال نابودی اسلام است.»

گرد همایی با قطعنامه ای 5 ماده ای - که متن کامل آنرا می توانید در بخش های دیگر سایت بخوانید- پایان یافت

 بنرهای روز جهانی قدس 1396

 


نظرات