برای دومین سال متوالی از سوی نهضت اسلامی افغانستان از روز جهانی قدس در ولایت ننگرهار بزرگداشت به عمل آمد

همزمان با کابل ، هرات و برخی ولایات دیگر افغانستان روزجهانی قدس در ولایت ننگرهار نیز برای دومین بار از سوی نهضت اسلامی افغانستان گرامی داشته شد.
در این مراسم جمع کثیری از علمای شناخته شده کشور، استادان پوهنتون ، استادان مکاتب، امامان مساجد ، شخصیت های جهادی، متنفذین، محصلین و عامه مردم به صورت وسیع و گسترده شرکت نمودند.
پس از اعلان محورهای برنامه توسط مجری همایش با تلاوت چند ایه مبارکه از طرف قاری احمد ولی اغاز شد.
اولین سخنران این مراسم مولوی محمد هاشم حقانی منشی شورای مرکزی علما زون شرق بود، که با هم مختصر سخنرانی ایشان را مرور می کنیم:

«برادران عزیز و نهایت گرانقدر همچنان که برای شما معلوم است نهضت اسلامی افغانستان همه ساله روزجهانی قدس را در برخی ولایت افغانستان برگزار میکند و به تمام مردم عزیز کشور این آگاهی میدهد که صهیونیزم بین الملل در تلاش است تا با راه اندازی دسیسه های خطرناک و در تبانی با ایادی شان در صدد ضربه زدن به وحدت مسلمانان است و هر روز با یک توطیه و دسیسه ای تلاش می کند که به اسلام عزیز ضربه بزند. تلاش دارد تا با خدشه دار کردن وجه اسلام در جهان به مقاصد شوم خویش دست یابد، پس برای علمای کرام وظیفه و فرض است که چهره واقعی اسلام را به جهان نشان داده و همچنان دسایس و توطیه های شوم صهیونیزم را افشا نمایند و مسلمانان را از این دسیسه ها اگاه سازند ، و به همین تر تیب وظیفه علما کرام است که مسلمانان را به اتفاق و اتحاد فراخوانند و در صف واحد علیه صهیونیزم مبارزه کنند.
دوستان ارجمند
بیت المقدس یکی از اماکن مقدس اسلام است و اولین قبله ای است که پیامبر خدا (ص) به سوی او نماز خوانده است که فعلا این مکان مقدس در تسلط یهود قرار دارد و به انواع و اقسام مختلف بر ملت فلسطین ظلم روا می دارد و جهان غرب در برابر این تجاوز و ستم اسرائیل نه تنها خاموش است که به صورت ضمنی از آن حمایت نیز می کند. پس برای ما مسلمانان لازم است که در برابر این جنایات درصف واحد باستیم و در کنار برادران فلسطینی خویش قرار گیریم.
نباید حاکمان و سران ممالک اسلامی دسیسه های کفار را بالای ملت های خود عملی کنند و آنها را به نام های مختلف از هم دیگر جدا بسازند .
پس بالای تمام مسلمانان در اقصی نقاط دینا فرض است که از مقدسات اسلامی خویش دفاع نمایند و از هر گونه کوشش و تلاش در راه آزادی این سرزمین مقدس دریغ نکند در این راه جهاد کنند ولو جهاد جانی باشد یا مالی و یا هم فکری و علمی ، ما که امروز اینجا جمع شدیم مخصوصا بخاطر این است که بیان کنیم که بالای برادران مسلمان   فلسطین ما چی ظلم های جریان دارد و ما باید به آنها کمک کنیم که از تحت این ظلم وستم نجات پیدا کنند.

«جهاد علیه اسرائیل واستکبار جهانی توصیه اسلام است»  
مولوی سبحان الله قانت معاون شورای مرکزی علمای زون شرق
مروری مختصر بر سخنرانی ایشان:
«این یک رحمت الهی است که ما را در یک مکان پاک و برای یک موضوع خیلی مهم اسلامی جمع نموده است، برادران عزیز شعائرالله عبارت از آن مقدسات و آن مکان های هستند که ما آنها را به اعتبار از دین  محترم می شماریم یا به عبارت دیگر هر آن چیزی که نسبت او به الله میشود مثلا بیت الله بیت المقدس صفا و مروه ، پس یکی از این شعائرالله بیت المقدس است که صهیونیزم بین الملل که همه دنیای غرب و خصوصا رژیم صهیونیستی دسایس مختلفی را برای بی حرمتی و بی عزتی این مکان مقدس برا انداخته است. این تنها مردم فلسطین نیست که زیر دسایس و توطیه های دنیای استکبار و صهیونیزم بین الملل قرار دارد بلکه هیچ مسلمان در هیچ گوشه دنیا از دسایس آنها در امان نیستند. شما میبینید که در ممالک اسلامی چی جریان دارد مصر، اردن، یمن، سوریه، افغانستان، لیبیا و... که تمامی این کشورها در دسایس شوم یهود میسوزند، مسلمانان را به نامهای مختلف از هم جدا می سازند، برادران عزیز تنها امروز نیست که  یهود و نصارا مقابله با اسلام را شروع نموده اند بلکه اینها از بدو پیدایش اسلام با مقدسات مسلمانان مقابله نمودند کما اینکه در وقت دعوت حضرت محمد (ص) دسایس و توطیه های مختلفی را به راه انداختند.
برادران نهایت گرامی بدترین مردم در روی زمین یهود است اگر کسی از یک آیه مبارکه قرآن منکر است هم کافر است از یک رکوع منکر است هم کافر است و اگر از تمام قرآن منکر است هم کافر است پس تمام آنها که از هر قوم باشد و از هر نژاد باشد یکسان است و خوب میدانید که اینها بی حرمتی به قرآن و بی حرمتی به شعایرالله را نصب العین خویش قرار داده و اینها در غضب خداوند قرار دارند و خداوند میفرماید که اینها را به دوستی نگیرید ، اینکه امروز یهود با ما به زبان نرم سر دوستی را گرفته است در حقیقت این مخلوط کردن زهر با شهد است و خوراندن آن به مسلمانان است این گونه کوشش میکنند که ما را از هم جدا کنند ما را گمراه کند.  همچنانکه  شما خبر دارید که در افغانستان عده ای عیسویت را قبول کرده اند این به زور نه شدند بلکه به بر اساس نیرنگ و تزویر صورت گرفته و از راههای مختلف کوشش میکند که ما را گمراه کند و با دین ما مقابله کنند.
برادران امروز که ما در این ماه مبارک رمضان در این جا جمع شدیم بخاطر این است که  تمام مسلمانان از بی حرمتی  که نسبت به شعارالله صورت میگیرد اگاه شوند. بیت المقدس جای است که خداوند فضلیت آن را درقرآن بیان نموده اند پیامبر ما در آن جا به تمام پیامبران امامت نموده است. این مکان مقدس فعلا زیر اشغال یهود قرار دارد. بالای تمام مسلمانان لازم است که برای آزادی این سرزمین مقدس سعی و کوشش کنند و در برار ظلم و وحشت یهود بر مردم مسلمان فلسطین یک پارچه و متحد شوند و تمام دسایس و توطیه های یهود را از بین ببرند و فریب نخورند.
به امید آزادی بیت المقدس

«ارتباط بحران افغانستان به قضیه فلسطین»
مولوی محمد وسیم حبیبی ماستر علوم شرعیات و استاد پوهنتون

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ
قبل از همه من هم به نوبه خود میخواهم از نهضت اسلامی از طی دل برای دایر نمودن همچو کنفرانس ها تشکری نمایم، این کنفرانس یقینآ سبب اگاهی بیشتر جوانان و نسل های آینده ما راجع به مقدسات اسلامی و دشمنان سرسخت اسلام میگردد.
آیاتی که من قرآئت کردم آیاتی است که  عظمت و اهمیت بیت المقدس و یا قدس را اشاره میکند، بیت المقدس یا قدس جای، محل و مقری است که رسول اکرم (ص) در احادیث خویش واضح کرده اند که یک انسان میتواند به قصد عبادت به سمت سه مسجد سفر نمایند، که مسجد اقصا یکی از آنها است.
مسجد اقصا جای بیشترین پیغمبران بوده و تا یک مدت قبله رسول اکرم (ص) و مسلمانان نیز بوده است. بنآ آیا مسلمانان از اهمیت واقعی مسجدالاقصا اطلاع دارند.
بیت المقدس یکی از ولایت مهم شام است و ساکنین این محل در زمان عمر ابن خطاب دین مقدس اسلام را قبول کرده اند که تعداد ساکنین آن به ۲۵ میلیون و مساحت شان بیشتر از ۷۰۰۰ کیلو متر مربع میرسد. متاسفانه یهود چندین ساحات مهم جهان اسلام را دزدی کرده اند که یکی از آن  «اندولس» و یکی هم «فلسطین» میباشد. ما تنها شاهد ظلم یهود در شام نیستیم بلکه مردم اندلس بیشتر ظلم و ستم یهود را سپری کرده اند. فقط فرق بین فلسطین و اندلس این است که فلسطین قبله گاه مسلمانان بوده، مردم اندلس مسلمانان است و بیشتر پیغمبران نیز آنجا زندگی میکردند.
مشکلاتی که فعلآ بین یهود و مسلمانان وجود دارند مشکلاتی است که از زمان پیغمبر اسلام محمد (ص) آغاز و تا حال دوام دارد که در خیلی از آیات قرآن به آن اشاره شده است. خداوند (ج) به پیامبر می فرماید که دشمنی اینها دو باره وقتی شروع شد که پیامبر تو از نسل آنها نه بودی، که این دشمنی تا امروز جریان دارد.
برادران عزیز همانگونه که فلسطین از سوی یهود اشغال شده و به اقسام گوناگون ظلم و ستم بالای مسلمانان این سرزمین جریان دارد هر روز مردم این سرزمین شهید میشوند اطفال شان شهید میشوند زنان این سرزمین شهید میشوند ولی به فریادشان کسی نمی رسد.
 افغانستان هم همین وضیعت را دارد هر روز مردم ما کشته میشوند بمباردمان میشوند نه اطفال ما در امان است نه زنان ما در امان است ونه خانه های ما درامان است. اگر دقیق فکر کنیم هر دو یک منشاء واحد دارند؛ مرمی که بالای طفل فلسطینی فیر میشود و مرمی که بالای طفل افغانستانی فیر میشود هر دو در یک فابریکه ساخته شده! این طیاره های را که شما می بینید که بالای محافل عروسی ما بمباران می کنند بالای جنازه های ما بمباران می کنند همان است که در سرزمین مقدس فلسطین بالای اطفال بالای زنان بالای خانه های شان بمباران میکنند. پس براداران عزیز قضیه ما با قضیه فلسطین شابهت عینی دارد و اصلا این دو قضیه با هم فرق ندارد. حالا ما باید چی کنیم؟ خود را جدا از فلسطین فکر کنیم؟! نه هر گز! ما باید با برادران فلسطینی خود یک جا شویم درد آنها را درد خود فکر کنیم.
باز هم تشکر میکنم از دفتر زون شرق نهضت اسلامی بخاطر تجلیل از روز قدس که جوانان را از دسایس و مظالم یهود آگاه میکنند.»
و من الله توفیق    

«آغاز صلح جهانی انجام و فرجام رژیم صهیونیستی»
مولوی ضیا‌ء الله حکیمی ریس شورای علمای احناف زون شرق
«سلام به تمام مهمانان، کارکنان دفتر نهضت اسلامی افغانستان، علمای کرام، خورد سالان، بزرگ سالان و تمام حاضرین این مجلس.
برادران من نمی خواهم که گپ های بسیار طولانی بزنم چرا که شما میدانید از یک طرف رمضان است و از طرف دیگر خیلی هوا گرم است، چون مسئله قدس مسئله مشترک تمام مسلمانان دنیا است درد فلسطین درد مشترک تمام مسلمانان است. فلهذا فلسطین و قدس شریف یک فکر مشترک و یک مسئله مشترک است.
گر چه علمای کرام بحث های مفیدی داشتند من هم چند چیزی را اضافه خواهم کرد. برادران قسمی که شما در جریان هستید فعلا مسلمانان با غرب و صلیبها دریک جنگ تمام عیار در گیر هستند.  این جنگ در سه سنگر مختلف خلاصه میشود: یکی سنگر نظامی، دوم سنگر فکری و سوم سنگر فرهنگی؛ گر چه غرب نام این جنگ را نه با اسلام که جنگ علیه تروریزم نامیده اند حال آنکه این جنگ جنگ اسلام و صلیبی است . این جنگ در سه بعد شروع شده است: اول اشغال بیت المقدس و سرزمین های فلسطین توسط اسرائیل که به تمام معنا از حمایت نظامی و سیاسی غرب برخوردار است. دوم در قبضه گرفتن منابع نفت و سرمایه های دولت های خلیج و مهار آنها و سوم ایجاد اختلاف بین ممالک اسلامی و حفظ حظور نظامی شان در این کشورها.
برادران گرامی بیت المقدس به لحاظ موقعیت دینی بعد از بیت الله و مسجد نبوی جایگاه سوم را دارد.  یک نماز در بیت المقدس مساوی با ۵۰۰ نماز در مکان معمولی است. برادران بیت المقدس اهمیت خاص دارد این اهمیت در دل هر مومن مسلمان است. بیبنید در بیت المقدس چه میگذرد؟ بیت المقدس که محل رفتن پیامبر به معراج است، حالا در ماحول بیت المقدس چیز های زشت و پلیدی جریان است.
امروز اگر جوانان ما به اسلام بد بین می شوند سرمنشاء آن در اسرائیل است. تا که بیت المقدس در اشغال اسرائیل باشد مسلمان نه عزت دارند و نه هویت واقعی دارند. آزادی بیت المقدس به یک مرد چون صلاح الدین ایوبی نیاز دارد.
خلاصه اینکه برادران وضعیتی که در دنیا جریان دارد آشوب و فتنه ای که در دینا جریان دارد ترور کشتارهای که در دنیا جریان دارد مهاجرتهای که در دنیا جریان دارد سرمنشاء این همه ناهنجاری ها ومشکلات از اسرائیل و از نظام صهونیستی است. اگر جهان میخواهند که زندگی آرام  و مسالمت آمیز داشته باشند و دنیا عاری از خشونت باشند. اگر مسلمانان میخواهند که مقدسات شان حفظ شوند، بی عزت نباشند و متحد باشند باید یکی شوند و یک پارچه شوند ویک پارچه در کنار برادران فلسطینی خود ایستاد شوند.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته  

بیانیه پایانی نهضت اسلامی افغانستان به مناسبت روز جهانی قدس 1395
پوهنمل بادام نیازی استاد پوهنتون ننگرهار

وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ
(و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.)
روز جهانی قدس، تجلی آرمان آزادی فلسطین، فریاد وحدت امت مسله علیه جاهلیت مدرن و اعلام پایبندی ملت های مسلمان به آرمان های فلسطین است. روز قدس نمایانگر عمق راهبردی و دامنه نفوذ تفکر و منطق مقاومت و ظلم ستیزی در جهان است. روز قدس روز تبلور عینی حمایت امت مسلمه و ملت های آزاده از قیام و آزادی خواهی ملتی بزرگ و قهرمان است.
باید اذعان کرد متاسفانه روز قدس امسال را در حالی برگزار میکنيم که گوشه گوشه جهان اسلام در آتش نزاع، درگيری و فتنه شوم از سوريه، عراق، يمن و بحرين گرفته تا شمال آفريقا میسوزد و استکبار جهانی در تبانی با برخی دول عربی و با هدف از بین بردن زیرساخت های کشورهای اسلامی خواستار حصارشکنی صهیونیسم غاصب است.
بزرگداشت از روز جهانی قدس در سال جاری در شرایطی صورت می‌گیرد که آتش فتنه رژیم غاصب اسرائیل نه تنها فلسطین و بیت المقدس بلکه سرتاسر خاورمیانه را در برگرفته و با همراهی این رژیم با جریان‌های تکفیری، وحشی‌گری آن به مراتب بیشتر از گذشته نمایان گردیده است.
تداوم اقدامات تجاوزکارانه این رژیم به مناطق مختلف فلسطین از جمله غزه، کشتار کودکان٬ زنان و مردان بی‌دفاع، تحمیل محاصره ضد انسانی طولانی‌مدت و بسته شدن نقاط عبور مرزی و گذرگاه‌ها، قطع ارسال مواد غذایی و دارویی، افزایش تعداد بازداشت شدگان و تعرض به مبارزان و ساکنان فلسطینی در این مناطق از جمله اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی است که همچنان علیه مردم مظلوم فلسطین اعمال می‌گردد. این رژیم اشغالگر ، با فتنه انگیزی ، ترور فرزندان پاک این مرز و بوم و نیز جنایات متعدد در سرزمینهای اشغالی همچنان کانون بحران و غده سرطانی در منطقه است و بسی باعث شرمساری است که  آمریکای جنایتکار و سایر استعمارگران غربی همچنان در مقابل جنایات این رژیم جعلی  سکوت  پیشه کرده اند.
اما رویدادهای اسفبار  و درد آور کنونی منطقه وجهان اسلام به وضوح نشان می‌دهد که روز جهانی قدس، به عنوان یک طرح در مسیر اتحاد، بیداری و بسیج عموم آزادگان و موحدان به ویژه امت اسلامی برای مقاومت و مقابله در برابر غارتگران بین‌المللی و در راس آن‌ها امریکا و صهیونیسم جهانی می باشد.
امروز سرزمین های اشغالی به یک محیط شکننده امنیتی تبدیل شده است و امنیت سازی برای اشغالگران و غاصبان سرزمین قدس نه تنها در دایره اراده و مدیریت رژیم صهیونیستی و حامیان غربی و عربی آن نیست بلکه در مصاف با معادله ای قرار گرفته است که رزمندگان مقاومت اسلامی در فلسطین و دیگر بلاد اسلامی در آن قدرت نمایی و نقش آفرینی می کنند.
با توجه به جنایت های ننگین و شرم آور رژیم اسرائیل در کشتن مردم بی گناه که باعث رنجش و تالم هر انسان آزاده و آزادیخواهی می شود، حضور پرشور مسلمانان و سایر ملت های آزادیخواه در راهپیمایی روز جهانی قدس می تواند برای مردم ستمدیده و مظلوم فلسطین امیدبخش تر از همیشه باشد.
تردیدی نیست استکبار جهانی و حکومت های غاصب برخی کشورهای اسلامی با بمب و گلوله و حمایت از تروریست های خود ساخته خود راه به جایی نخواهند برد و فریاد آزادگی ملل مسلمان تا بلندای آسمان خواهد رفت.
امروز نه فقط آن روز مبارک در جامعه‌ جهانی نهادینه و در تاریخ جهان ثبت و ضبط شده است بلکه برکات و دست‌آوردهای جهانی و منطقه‌ ای آن، یعنی اقتدار و عظمت مسلمانان در برابر استبداد جهانی یکی پس از دیگری به نمایش گذارده می‌شود. حوادث عراق، سوریه، مصر، لبنان، بحرین، یمن، فلسطین و ... به خوبی نشان می‌دهد که آن‌ها نه تنها نتوانسته‌اند و نمی‌توانند آتشفشان خشم امت اسلامی را خاموش و امواج خروشان نهضت اسلامی را در هم بشکنند بلکه با همه‌ دسیسه‌های منطقه‌ ای و جهانی قادر نبوده‌اند یاد فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف را از فکر و باور مسلمانان حذف کنند و رژیم جعلی و غاصب اسراییل را به عنوان کانون بحران منطقه، از سقوط و نابودی نجات دهند.
نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف موارد ذیل را بعنوان یادداشت  پایانی  بزرگداشت از روز جهانی قدس و حمایت از مبارزات و احقاق حقوق بر حق ملت مسلمان فلسطین را اعلام می دارد:
  1. ملت مسلمان افغانستان، آزادی بیت المقدس و رهایی ملت مظلوم و  بی دفاع فلسطین از سلطه متجاوزان اسرائیل و تلاش برای ملزم کردن رژیم اسرائیل برای ترک سرزمین های اشغالی را همچنان اولویت اول جهان اسلام دانسته و حمایت و پشتیبانی شانرا از انتفاضه فلسطین و مقاومت اسلامی اعلان می نماید.
  2. ملت مجاهد افغانستان، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و تلاش شیطانی برای یهودی سازی سرزمین های اشغالی و نابودی نمادهای هویت ملی و تاریخی فلسطین که متأسفانه در شرایط پر چالش امروز منطقه و در سکوت خیانت بار و خباثت آمیز برخی دولت های عربی ـ اسلامی صورت می پذیرد را شدیداً محکوم می نماید.
  3. ملت مسلمان افغانستان، فتنه گروههای تروریستی و آدم کش و حامیان منطقه ای و جهانی  آنان را در عراق، سوریه، لیبی جنگ های نیابتی و نقشه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای ایجاد شکاف و تفرقه بین مسلمین و امنیت سازی برای رژیم صهیونیستی اسرائیل دانسته و با تاکید بر تبعیت از تعالیم قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) در برابر اینگونه توطئه های شیطانی ایستادگی می کند.
  4. ملت مسلمان افغانستان، وحدت، همگرایی و یکپارچگی گروههای فلسطینی در برابر رژیم متجاوز اسرائیل را از مهم ترین الزامات و مؤلفه های دستیابی به آرمان آزادی قدس شریف و اخراج اشغالگران صهیونیست از سرزمین مقدس فلسطین دانسته و از همه جریان ها و سازمانهای فلسطینی انتظار دارد با هوشیاری اجازه ندهند دشمنان ملت فلسطین با ترفندها و حیله گری های شیطانی ظرفیت ها و فرصت های راهبردی فراروی جبهه ضد صهیونیستی را تضعیف و مخدوش سازند.
  5. ملت روزه دار و مسلمان افغانستان، با ستایش و تقدیر از ایستادگی و مقاومت ملت های مسلمان در مقابل فتنه گروههای افراطی و تروریستی و دسیسه های شیطانی و تفرقه‌انگیز قدرت‌های مداخله‌گر استکباری از امت اسلامی می خواهد اتحاد و اتفاق خویش را بیش از پیش تقویت نمایند.
به حرمت وعده های الهی و به حرمت شهدای این خطه از قلب اسلام، فلسطین پیروز نهایی خواهد بود.ان شاالله.

نهضت اسلامی افغانستان
و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف
11 سرطان 1395 برابر با 26 رمضان المبارک 1437
مراسم با دعائیه ی قاضی حافظ الحق معاون شورای علمای ولایت لغمان و دادن افطاریه به روزه داران به پایان رسید. 

نظرات