کنفرانس «افغانستان و فلسطین دو قربانی؛ یک جنایت» در کابل برگزار شد 1397

همزمان با تقبیح و محکوم کردن تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و اعلان این شهر  به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی – بدون در نظر گرفتن اصول، معاهدات، قطعنامه ها و منطق حقوقی حاکم بر روابط بین الملل- و حمایت از هویت اسلامی بیت المقدس از سوی بسیاری از کشورهای مسلمان، در افغانستان، نهضت اسلامی افغانستان روز یک شنبه ۱۳ جوزای ۱۳۹۷ کنفرانس یک روزه ای را با عنوان «افغانستان و فلسطین دو قربانی؛ یک جنایت» برگزار نمود.

باور نهضت اسلامی افغانستان این است جنگ و مشکلات در کشورهای اسلامی مخصوصا در عراق، سوریه، یمن، فلسطین، میانمار، افغانستان و…، همگی از یک منبع سرچشمه می گیرد، در یک جا طراحی و البته با کمال تاسف در تبانی و همکاری با سران خیلی از کشور های عربی صورت گرفته و سپس اجرا می شود و آن کاخ سفید است. بلی در پشت پرده این نمایش خونبار و وغم انگیز که در کشورهای اسلامی در حال اجرا است به صراحت می توان رد پای امپریالیزم آمریکا و عوامل مزدور منطقه ای و فرا منطقه ای آن را دید.

به همین مناسبت و برای واضح تر شدن زوایای تاریک و نقطه کور این تراژدی در جهان اسلام و مخصوصا چگونگی ارتباط قدس با کابل، این کنفرانس با مشارکت علما، شخصیت های سیاسی و شهروندان کابل برگزار گردید.

کنفرانس با قرآئت آیاتی از قرآنکریم آغاز و پس از پخش سرود ملی آقای استاد محمد زمان مزمل نویسنده و اندیشمند مجاهد و معاون اسبق حزب اسلامی افغانستان به عنوان اولین سخنران در مورد این کنفرانس گفت:

«ابتد از جناب آقای مفلح و همکاران شان تشکر می کنم که بهترین عنوان را برای این محفل انتخاب کردند.

اما در مورد مسئله فلسطین و بیت المقدس باید بگویم این شهر مقدس و مبارک برای هر سه دین مهم و مقدس است اما برای ما مسلمانان از این بابت مبارک و مقدس است که جز شعایرالله است جز سه مکان مقدس برای اسلام است جزء اعتقادات مسلمانان است محلی است که پیامبر اسلام (ص) از این جا به معراج سفر کرده است.

تاریخ این سرزمین یک تاریخ بسیار غمباری دارد به این سبب که بعد از اینکه این مکان توسط صلاح الدین ایوبی فتح شد اما دسیسه های که برای این شهر ساخته شد از سقوط امپراطوری عثمانی گرفته الی رئسای خود فروخته کشور های عربی که یکی پی دیگری در صدد سازش با استکبار جهانی برآمده و کمک کردند تا این مکان مقدس به دست صهیونیزم بیفتد.

ما چرا با فلسطین احساس همدردی و غم شریکی می کنیم به این دلیل که قدس جز اعتقاد ماست، برادران فلسطینی در دوران جهاد مردم افغانستان با ما همکاری کردند و حتی شهید دادند نمونه آن شهید عبدالله عزام است. امروزه اگر کشورهای عربی در صدد معامله نباشند و با برادران فلسطینی شان یکی شوند به یقین که مجاهدین فلسطین، اشغالگران صهیونیزم را از فلسطین خارج می کنند. این عین نا مردی است که این طرف یک مرد فلسطینی با سنگ مبارزه می کند و لی آن طرف ارتش تا به دندان مسلح قرار دارد اما سران عرب و دنیای اسلام خاموش هستند».

آقای مولوی حبیبی صالحی استاد دانشگاه دومین سخنران این کنفرانس بود وی در مورد همنوایی ملت مسلمان افغانستان با مردم فلسطین گفت: «تشکر می کنم از اینکه شما ملت سرافراز و مومن همواره در کنار براداران مسلمان فلسطینی تان بودید.

کسانی هستند که می پرسند چرا فلسطین و قدس؟ ما را به فلسطین و بیت المقدس چه کار؟ اول باید بگویم که این گونه پرسش ها معمولا از جانب کسانی مطرح می شوند که یا به اسلام اعتقاد ندارند و یا کسانی که به خواب غفلت فرو رفته اند! ما با قدس و بیت القدس پیوند ایمانی داریم اگر ما با افغانستان پیوند جغرافیایی و خاکی داریم ما با فلسطین و قدس پیوند ایمانی و اعتقادی داریم. قدس جزء ایمان ما است، قدس به منزله عزت و شرف ما است، قدس آبرو و حیثیت تمام مسلمانان است، بیت المقدس محل معراج پیامبر اسلام و اولین قبله مسلمانان است. ما با تمام مسلمانان که در هر نقطه از جهان زندگی می کنند پیوند داریم.

اگر در کشور ما جنگ است و مشکلات بر ما تحمیل شده است و وجدان دولتمردان ما مرده است ولی رگ های ایمانی ما زنده است وقتی ما در کابل از قدس و فلسطین تجلیل می کنیم به این مفهوم است که ما با برادران و خواهران و کودکان فلسطینی که علیه اسرائیل سینه سپر کرده اند همنوایی و همدردی می کنیم. این کار ما نفرت و انزجار از حامی اسرائیل و تمام جنایت کاران در جهان یعنی آمریکا است. امروز اگر در سوریه، عراق، فلسطین، یمن جنگ است رد پای آمریکا جنایت کار دیده می شود. متاسفانه سران جنایت کار عرب با اسرائیل و آمریکا همنوا شده اند و مرگ براین سران مزدور و جنایتکار.

استاد عبدالهادی هدایت رئیس بنیاد علمای دعوت اسلامی افغانستان یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بود. وی حمایت از قدس را جزء ایمان مسلمانان دانسته گفت: «ابتدا باید بگویم که ما نه تنها امروز و فردا که همیشه با قدس و در کنار مردم فلسطین خواهیم بود.

امروز اگر اسرائیل در فلسطین جنایت می کند با پشتیبانی مستقیم آمریکای جنایتکار و در تبانی و سکوت مرگبار و ننگین سران کشورهای عربی است. شما ببینید وقتی مسلمان ها نه تنها در فلسطین که در اقصا نقاط جهان صدای شان را  بلند می کنند به عنوان تروریست شناخته می شوند، وقتی مردم فلسطین به دفاع از ناموس و وطن شان ایستادگی می کند به عنوان تروریست شناخته می شود. متاسفانه همه این جنایات که در سراسر جهان علیه مسلمانان جریان دارد با پشتیبانی آمریکا انجام می شود.

بحث قدس یک بحث سیاسی نیست یک بحث اعتقادی و معنوی است. پیوند ما با قدس یک پیوند معنوی و عقیده ای است. دفاع از قدس معنی و مفهوم ایمانی و اعتقادی دارد و علیرغم اینکه وجدان بشر بخصوص سازمان ملل در برابر کشتار مسلمانان در فلسطین مرده است ولی ما همواره در کنار برادران و خواهران غمدیده فلسطین خواهیم بود و مظلومیت آنان را درک خواهیم کرد.

استاد یاسمین سروری مشاور امور زنان نیز که از سخنرانان این محفل بود گفت: «از رهبری نهضت اسلامی افغانستان کمال تشکر را می نمایم که برای همدردی با ملت فلسطین این کنفرانس را برگزار نمود.

متاسفانه مشکلات در فلسطین و قدس با تصمیم نا معقول و نا بخردانه ترامپ وارد مرحله جدیدی شده است. ترامپ با این تصمیم نا معقول شان قلب بیش از یک میلیارد مسلمان را جریحه دار ساخت و باید بگویم که این کار آمریکا و ترامپ بازی با آتش است و این آتش که اکنون شعله ور ساخته است دامن آمریکا و اسرائیل را خواهد گرفت و به زودی خود آنان را خواهد سوزاند.

ما امروز با برگزاری همچو کنفرانس ها و همایش ها از آن برادر فلسطینی که پا ندارد و با عزم استوار علیه اشغالگران مبارزه می کند و آن مادر فلسطینی که در یک دست چوشک شیر کودکش و در دست دیگر سنگ را بر می دارد و به دفاع از سرزمین شان بر می خیزد، دادخواهی و حمایت می کنیم. اگر امروز سران خائن عرب سکوت مرگبار نموده اند ولی ما دست از داعیه اسلام و فلسطین بر نخواهیم داشت و از قدس و فلسطین دفاع خواهیم نمود».

آقای عبدالحفیظ روحانی رئیس بنیاد کاروان نور نیز در این کنفرانس گفت: «امروز اگر سفارت آمریکا در بیت المقدس مستقر شده است این کار در تبانی و هماهنگی کامل سران مزدور کشور های عربی قرار گرفته است و این دسیسه مربوط به حالا نیست بلکه از دیر زمانی است که این توطئه آمریکا و اسرائیل با همکاری آل سعود و دیگر سران عرب، علیه مردم فلسطین و سرزمین قدس جریان دارد، امروز با کمال شرم، آل سعود در کنار آمریکا و بر علیه مسلمانان قرار گرفته است.

حرف من این است که ملت مسلمان افغانستان به دور از احساسات، با درایت و منطق وارد عمل شده و در جواب این عمل ترامپ، به سران حکومت فشار بیاورد که هرچه زود تر سفارت فلسطین در کابل گشایش یابد.

آقای مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان نیز در سخنرانی خویش در این کنفرانس در مورد اهمیت قدس نزد مسلمانان گفت: « واضح است که تعالیم و آموزه های وحیانی اسلام، به صورت بسیارواضح وبی هیچ ابهامی تکلیف یک مسلمان در برابر تجاوز، غصب، ظلم وبی عدالتی را مشخص نموده است؛ پس دفاع از قدس برای آن عده ای که با باور به آموزه های دینی زیست می کنند، در اولویت شرعی ودینی قرار داشته ودارد. اگر به تعالیم دین مان مراجعه کنیم، این امررا به صورت بسیارواضح می بینیم و درمی یابیم. پس داشتن داعیه بیت المقدس ودرواقع حراست از دین وقلمرو اسلامی چه افغانستان وفلسطین، برای طبقه ای مهم است که از کیان، شرف وعزت مسلمین حرف وحدیثی دارند. پس اگر علامه محمد اقبال، سید ابوالحسن ندوی، امام خمینی، دکتر محمدیوسف قرضاوی از قدس می گویند، معنای آن این است که این جماعت از داعیه های امت اسلام وبرای شرف وعزت مسلمین این داعیه را بلند نموده اند

مولوی عبدالرحمن رحمانی نماینده مردم در پارلمان و رئیس حزب عصر ما یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بود و در مورد مشکلات ناشی از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گفت: «متاسفانه انتقال سفارت آمریکا در بیت المقدس در یک تبانی و معامله آمریکا با سران کشورهای عربی صورت گرفته است معامله ای که هیبت، قوت و عظمت مسلمانان را با خاک یکسان کردند.

امروز اگر ما در کابل صدای قدس را بلند می کنیم و دروازه بیت المقدس را دق الباب می کنیم به این مفهوم است که از دیگر مکان های مقدس اسلام مخصوصا حرمین شرفین نیز نگران هستیم.

به گواه تاریخ بیت المقدس متعلق به مسلمانان است از اینجا سفر رسول خدا به معراج آغاز شد و بیعت انبیا نیز با پیامبر اسلام در همین سرزمین صورت گرفته است و علاوه بر آن شانزده ماه پیامبر اسلام (ص) در این مکان مقدس نماز خوانده است.

سرزمین قدس خاستگاه ده‌ها پیامبر به شمول پدر پیامبران ابراهیم خلیل و مسرای پیامبر گرانقدر اسلام بطرف آسمانها است. بیت المقدس جزء شعائرالله، اولین قبلهء مسلمانان است. پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله سلم و مسلمانان نخستین چندین ماه به طرف بیت المقدس نماز خواندند، الله متعال در كنارآباد سازی معنوی مكه معظمه مسؤولیت حفاظت از قدس را نیز به مسلمانان به عنوان امت وسط و وارث تمام ادیان برحق آسمانی تفویض نمود

با وجود اینكه افغانستان غرق در خون است و همه روزه جنازه‌ ده‌ها فرزند وطن كه در انفجاری کشته شده اند و یاهم در بمباردمانی از بین رفته اند، بخانه‌های شان آورده می‌شوند، نمی‌توان مسجد اقصی و سر زمین فلسطین را فراموش كرد.

درست است که قلب‌های ما بخاطرشهدای انفجار در کابل و قربانیان بمباردمان در ننگرهار و هلمند و کندهار، پاره پاره  است و حوادث خونبار در غور و فاریاب ملت را نسبت به آینده بیشتر از هروقتی نگران ساخته است، اما تمام این حوادث نباید ما را از جنایاتیکه بر برادران هم کیش ما در مسجد اقصی صورت می گیرد، غافل سازد، زیرا که پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله سلم فرموده: «کسیکه شبی را روز کند، بدون اینکه به هموم مسلمانان توجهی داشته باشد، از جمله‌ای مسلمانان نیست».

من ابراز تأسف میکنم  و به  ترامپ می گویم که بیت المقدس خط سرخ برای مسلمانان است گرفتن تصمیم برای حمایت از اسراییل در این مورد، تنها نقض قوانین بین المللی نیست بلکه ضربۀ بزرگ به وجدان بشریت است

عمل نکردن به دستورات قرآن کریم امروز مسلمانان را ضعیف نموده و جمع شان را متشتت و متفرق ساخته است که حتی در شرایط حساس نسبت به نقطه مشترک مانند قدس تصمیم واحد گرفته نمی توانند.

دفاع از آزادی قدس یک اصل و وظیفه تمام مسلمانان جهان است که دست به دست هم بدهند و از حق معنوی خود دفاع کند و یقیناً در صورت اشغال جهاد برهمه واجب می شود.

این کنفرانس با قرائت اعلامیه نهضت اسلامی افغانستان توسط مولوی عبدالقادر قانت رئیس شورای حمایت از ارزشهای اسلامی و جهادی  و با دعائیه مولوی مولوی محمد سرور عمری مشاور دینی ریاست اجرائیه به پایان رسید.

 


نظرات